باسوادهای بی عمل!
نوشته شده توسط : حسین
 

موضوع این قسمت شرح نور است که در آن تفسیر آیات قرآن کریم آمده است. این مطالب دقیقا از سایت استاد برداشته شده است.

سوره جمعه آيه 5: مثل کساني که دانا شدند به علوم تورات ولي عمل به دستورات آن نکردند، همچون خري است که بارش کتاب است.

 ◄ استاد شيخ علي اکبر تهراني: جوان‌هاي عزيز در اين گونه جلسات که احکام قرآن و احاديث ائمه (ع) است شرکت کنيد و دست رفقايتان را هم بگيريد و بياوريد، نترسيد ضرر نمي‌کنيد، درس را هم بهانه نياوريد که آقا ما درس داريم نمي‌توانيم بيائيم هيئت. برادر، ما درسي بالاتر از درس دين نداريم. اگر شما تمام درس‌هاي دنيا را بخواني ولي در کنارش درس دين و اخلاق نباشد، شما در هرکاري که باشي خلافکار مي‌شوي، حالا چه درس حوزه‌اي باشد چه دانشگاهي، اصلا خداي متعال بدترين سرزنش‌ها را در قرآن به باسوادهاي بي‌اخلاق و بي‌عمل کرده.

نمونه‌اش در سوره اعراف‌ آيه 176 به آن بلعم‌‌بن‌باعورا که داراي اسم اعظم بوده ولي تهذيب و تربيت نفس نکرده بود مي‌فرمايد: مثل او مثل سگ است که به او کاري نداشته باشي زبان درمي‌آورد و او را اذيت کني هم زبان درمي‌آورد.

در سوره جمعه آيه 5 هم مي‌فرمايد: مثل کساني که علم دارند و تزکيه و تربيت نفس نکرده‌اند، مثل خري است که بارش کتاب است.

لذا اين درسي را هم که شما در مدرسه مي‌خواني زماني ارزش پيدا مي‌کند که در کنارش علم اخلاق باشد. و گرنه سواد خالي به کسي ارزش نمي‌دهد. شما خيال مي‌کني الآن جنايتي که دارد در دنيا انجام مي‌شود، بي‌سوادها مي‌کنند؟ نه بي‌سواد اگر بخواهد خلاف کند به قول معروف يک آفتابه مي‌دزدد، يا کارهاي جزئي مي‌کند، اما آقاي دکتر که درس خوانده مي‌بيند اين مريض بي‌نوا دارد مي‌ميرد، مي‌گويد اگر پول داري براي عمل جراحي فلان مبلغ را بريز به حساب و اگر نداري بمير! حالا اين آقا درس هم خوانده، دکتر هم هست، همان پول را هم که مي‌گيرد مي‌برد آمريکا يا اروپا دو ماه خرج خوشگذراني مي‌کند! لذا دکتر بودن، مهندس بودن، حتي ملا بودن به انسان ارزش نمي‌دهد و آن چيزي که به اين علم و مدرک ارزش مي‌دهد اخلاقيات و ادب قرآني و تربيت نفس است.





:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: